متفرقه

معایب و مزایای تماشای فیلم ها ترسناک+معرفی 5 فیلم ترسناک

تماشای فیلم‌های ترسناک یک تجربه است که با مزایا و معایب خود همراه است. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

مزایا:

  1. تحریک هیجان و ترس: یکی از مزایای بزرگ تماشای فیلم‌های ترسناک، تجربه احساسات شدید هیجان و ترس است. این احساسات می‌توانند موجب تحریک مغز و افزایش طرحواره‌های شناختی شود که برای برخی افراد تجربه جذابیت و هیجان بیشتری فراهم می‌کند.
  2. محوریت اجتماعی: تماشای فیلم‌های ترسناک می‌تواند یک فعالیت اجتماعی باشد و با دیگران به اشتراک گذاشته شود. این تجربه می‌تواند به افراد کمک کند تا به اشتراک گذاشتن تجربیاتشان و احساساتشان با دیگران را تقویت کنند.
  3. تجربه یادگیری: فیلم‌های ترسناک معمولاً داستان‌هایی با تنش و پیچیدگی هستند که می‌توانند نگاهی عمیق‌تر به انسان و روابط انسانی فراهم کنند. این فیلم‌ها می‌توانند به تقویت مهارت‌های اجتماعی و همدلی کمک کنند.
  4. ترکیبی از خنده و ترس: برخی فیلم‌های ترسناک توانایی دارند تا با الهام از طنز و جذابیت داستانی، عناصری از خنده و سرگرمی را نیز در کنار ترس فراهم کنند که این ترکیب می‌تواند تجربه تماشاگران را بهبود بخشد.

معایب:

  1. تأثیرات روانی منفی: تماشای فیلم‌های ترسناک می‌تواند برخی از افراد را با ناامیدی، اضطراب یا حتی افسردگی مواجه کند. برخی از صحنه‌ها و تصاویر ترسناک ممکن است در ذهن افراد به خاطر بمانند و تأثیرات روانی منفی را به همراه داشته باشند.
  2. تأثیرات فیزیکی: برخی از افراد ممکن است به عنوان پاسخ به تنش و ترسی که در هنگام تماشای فیلم‌های ترسناک تجربه می‌کنند، با علائم فیزیولوژیکی مانند افزایش ضربان قلب، تعریق بیش از حد و یا اضطراب مواجه شوند که ممکن است برای سلامتی آن‌ها ضرر داشته باشد.
  3. تأثیرات بر روابط اجتماعی: برخی از افراد ممکن است نتوانند تجربیات ترسناک خود را با دیگران به اشتراک بگذارند یا از آن‌ها پذیرش بخشی از احساسات خود را به دیگران نکنند که می‌تواند به کاهش ارتباطات اجتماعی آن‌ها منجر شود.
  4. تأثیرات بر خواب و استراحت: تماشای فیلم‌های ترسناک قبل از خواب ممکن است به تحریک مغز و افزایش سطح هیجانات منجر شود که این موارد می‌توانند بر کیفیت خواب و استراحت شبانه تأثیر منفی بگذارند.

به طور کلی، تماشای فیلم‌های ترسناک یک تجربه است که هم با مزایا و هم با معایب خود همراه است. برای افراد مختلف، تأثیرات این تجربه ممکن است متفاوت باشد و بستگی به ویژگی‌های شخصیتی و سلایق شخصی داشته باشد. از این رو، اهمیت دارد که افراد قبل از تماشای فیلم‌های ترسناک، پیش از هر چیز، خودآگاهی لازم را در مورد اثرات احتمالی این تجربه داشته باشند و در صورت لزوم اقدامات مناسبی برای مدیریت این اثرات را انجام دهند.

افسانه باگی کریک (1972)

فیلم چارلز بی پیرس که با قیمتی کمتر از 200 هزار دلار فیلم‌برداری شده است، ظاهراً مستندی است که در آن داستان موجودی شبیه پاگنده آرکانزاس معروف به هیولای فوک (Fouke Monster) را بررسی می‌کند، اما مرز بین داستان و واقعیت را با گنجاندن مصاحبه با مردم محلی فوکه واقعی از بین می‌برد. پیرس فیلم را با سبکی مشابه با شهر که غروب وحشتناک می‌کند (1976) دنبال کرد. مسلماً متن اصلی فیلم یافت شده، مطمئناً تأثیری بر پروژه جادوگر بلر ساخته دانیل مایریک و ادواردو سانچز دارد، و هر دوی بعدی «وجود دارد» (2014) ساخته سانچز و «بید نهر» از بابکت گلدتویت (2013) نیز بدهی آشکاری به باگی کریک دارند.

هولوکاست آدمخوار (1980)

یک گروه کوچک فیلمسازی آمریکایی که مصمم به ساخت مستندی درباره قبایل آدم خوار بومی جنگل های بارانی بکر آمازون هستند، پا به این جنگل ناشناخته و پر از خطر می گذارند.

شش ماه بعد، انسان شناس برجسته، هارولد مونرو و راهنمایان باتجربه او ماموریت پیدا کردن مستندسازان گم شده را در قلب جهنم سبز آغاز می کنند.

پس از مدت ها، شواهد نگران کننده ای در مورد سرنوشت آن ها به دست می آید.

به هر حال، دنیا این حق را دارد که حقیقت و قساوت های ناگفته ای را که در فیلم محکوم به فنا ثبت شده است، بداند.

اما چه بر سر کاوشگران بیش از حد جاه طلب و دو مورد آخر تکان دهنده آن ها آمد؟

مرد سگ را گاز می گیرد (1992)

بخشی از موج فیلم‌های مستقل خشن، جالب و هنری که روزنامه‌ها را در اوایل دهه ۹۰ ناراحت می‌کرد (همچنین به سگ‌های مخزن، ستوان بد، یک حرکت غلط مراجعه کنید)، فیلم مرد بلژیکی سگ را گاز می‌گیرد، سیاه‌ترین کمدی سیاه است. در 16 میلی متری دانه دانه، یک گروه مستندساز یک قاتل زنجیره ای را دنبال می کند که او به دنبال کسب و کار تصادفی خود می رود و در حین انجام این کار، دوستانه با دوربین صحبت می کند.

برای شروع، فاصله بی‌علاقه‌ای بین خدمه و سوژه وجود دارد، اما با پیشرفت فیلم و مشارکت بیشتر فیلمسازان تخیلی، فیلم (عمداً) خنده‌دار نیست. این یک شوخی عملی برای بیننده است، جایی که شما کاملاً مشخص نیستید که برای تحریک آن چه کرده اید یا هدف شما چیست.

صحنه ای از فیلم ترسناک
صحنه ای از فیلم ترسناک

آخرین پخش (1998)

مانند باگی کریک، این مستند درباره جستجوی یک اسطوره عامیانه است: در این مورد شیطان جرسی. اما این یک مستند در مورد آن مستند است! این مجموعه تحقیقاتی در مورد یک پرونده قتل پرمخاطب است که در آن چهار فیلمساز برای فیلمبرداری یک نمایش کابلی ماوراء الطبیعه با اجاره کم وارد نیوجرسی پاین بارنز می شوند، اما تنها یکی از آنها برمی گردد. فیلمی که آنها فیلمبرداری کردند در محاکمه قتل آن بازمانده و مستندی درباره آن دادگاه قتل نقش اساسی دارد.

سر صحبت های آماتور معمولی و دوربین لرزان شبح وار همه در حال حاضر آشنا هستند، اما با این وجود یک نخ جذاب است و پایان پیچشی (نه کاملاً موفق) آن سؤالات خاموشی در مورد نویسنده و دیدگاه می پرسد. چه کسی آن صحنه های پایانی را فیلمبرداری می کند؟ در زمان انتشار نادیده گرفته شد، از آنجایی که هم به دلیل استفاده آینده نگر از اینترنت نوپا در روایت و هم این واقعیت که پیش از پروژه جادوگر بلر و خشم یک سال تمام ایجاد شده بود، اهمیت زیادی پیدا کرد.

پروژه جادوگر بلر (1999)

سه مستند ساز در جستوجوی یک افسانه ی محلی قدم به حنگل تاریک می گذارند برای پدا کردنجادوگر افسانه ای بلر.

حالا بعد از گذشت یک سال که هنوز هیچ نشانه ای از فیلسمازان جوان نیست جز فیلم خامی که به جای گذاشته اند چه کسی می داند چه اتفاقی برای آن ها افتاده و حقیقت ماجراجوی دیوانه وار آن ها چیست. این یکی از بهترین فیلم های علمی تخیلی است.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا