سلامتی

نکته ای که همه باید درباره شیوع ویروس کرونا بدانند

توجه: اطلاعات این مقاله در زمان انتشار اولیه دقیق بود. از آنجایی که اطلاعات مربوط به COVID-19 به سرعت تغییر می‌کند، ما شما را تشویق می‌کنیم تا برای آخرین اطلاعات از وب‌سایت‌های مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دولت محلی و ایالتی خود بازدید کنید.

نکته‌ای که همه باید درباره شیوع ویروس کرونا بدانند این است که این بیماری یک ویروس تنفسی جدید است که ابتدا در شهر ووهان چین در دسامبر سال ۲۰۱۹ شناسایی شد و سریعاً به سراسر جهان گسترش یافت. این ویروس عمدتاً از طریق قطرات تنفسی از طریق عطسه، سرفه و مخاط افراد آلوده منتقل می‌شود. یکی از نکات مهم که همه باید به آن توجه کنند، رعایت اصول بهداشتی است. شستشوی دست‌ها به طور منظم با آب و صابون، استفاده از ماسک صورت در محیط‌های عمومی و حفظ فاصله اجتماعی به عنوان روش‌های مؤثر برای کاهش انتقال ویروس به دیگران مطرح شده است.

در ضمن، واکسیناسیون نیز یکی از راهکارهای موثر برای کنترل شیوع ویروس کرونا محسوب می‌شود. واکسیناسیون باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود و افراد را در برابر عوارض سخت بیماری محافظت می‌کند. اما باید توجه داشت که حفظ تدابیر ایمنی و اجتماعی همچنان اهمیت دارد، زیرا واکسیناسیون تنها یک قسمت از راهکارهای مقابله با ویروس کرونا است و به تنهایی قادر به کنترل کامل شیوع نیست. بنابراین، به‌منظور موفقیت در کنترل این بیماری، همه باید همکاری کنند و رعایت دقیق توصیه‌های بهداشتی و پیشگیری را در هر زمان و مکان رعایت کنند.

COVID-19 زندگی روزمره در ایالات متحده را تغییر داد زیرا SARS-CoV-2، ویروسی که این بیماری را منتشر می کند، باعث افزایش آلودگی در سراسر کشور شد. پس از بیش از یک سال سازگاری با دستورالعمل های سختگیرانه، بسیاری از آمریکایی ها واکسن دریافت کردند و شروع به از سرگیری زندگی عادی کردند. اما بسیاری از افراد دیگر تا زمانی که واکسینه نشوند در معرض خطر باقی می‌مانند و کارشناسان همچنان در حال ردیابی انواع ویروس‌هایی هستند که می‌توانند تهدیدات جدیدی ایجاد کنند.

اکنون که Omicron نوع بسیار مسری در ایالات متحده است، نگرانی همچنان ادامه دارد و CDC دستورالعمل های قوی تری را برای پوشیدن ماسک برای پیشگیری حفظ کرده است.

دانشمندان و مقامات بهداشت عمومی در اسرع وقت به کار خود ادامه می دهند تا پاسخ های بیشتری به سؤالات کلیدی در مورد چگونگی تأثیر بیماری بر بدن و اینکه چرا برخی موارد شدیدتر از موارد دیگر هستند، بیابند و بهترین درمان ها را برای COVID-19 شناسایی کنند.

در زیر موردی است که باید در مورد ویروس کرونا بدانید:

1. آنچه ما در مورد COVID-19 می دانیم به سرعت تغییر کرده است

تعداد افراد مبتلا به COVID-19 هر روز در حال تغییر است. در حالی که تأثیر این بیماری بسته به مکان متفاوت است، طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت، بیش از 380.6 میلیون مورد تایید شده از COVID-19 در سراسر جهان گزارش شده است و بیش از 5.6 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند. (اگرچه برخی منابع خبری اعداد متفاوتی را گزارش می‌دهند، WHO یک بار در روز اعداد تایید شده را ارائه می‌دهد.)

CDC تصویری تقریبی از شیوع این بیماری در ایالات متحده ارائه می‌دهد، در حال حاضر مجموع موارد تایید شده و احتمالی را بیش از 75 میلیون نفر اعلام می‌کند و بیش از 884800 مورد مرگ و میر را تخمین می‌زند. CDC همچنین گزارش می‌دهد که 80.1٪ از کودکان و بزرگسالان 5 ساله و بالاتر در ایالات متحده حداقل یک واکسن را تزریق کرده‌اند و 67.9٪ از افراد در همان گروه سنی کاملاً واکسینه شده‌اند.

بر اساس گزارش CDC، بیماری COVID-19 می‌تواند از خفیف (بدون علائم گزارش شده در برخی موارد) تا شدید تا حد نیاز به بستری شدن در بیمارستان، مراقبت‌های ویژه و/یا دستگاه تنفس مصنوعی متغیر باشد. همچنین بیماری COVID-19 می‌تواند منجر به مرگ شود. در حالی که افراد در هر سنی ممکن است به این بیماری مبتلا شوند، خطر عوارض با افزایش سن افزایش می‌یابد. افرادی که در خانه سالمندان یا مراکز مراقبت طولانی مدت زندگی می‌کنند، و افراد در هر سنی با شرایط بهداشتی زمینه‌ای (مانند دیابت، بیماری قلبی، بیماری ریوی و چاقی) نیز در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری‌های جدی هستند.

COVID-19 همچنین منجر به بیماری جدی و حتی مرگ در بزرگسالان جوان و میانسالی شده است که در غیر این صورت سالم هستند. در حالی که اکثر کودکان علائم خفیف یا بدون علائم دارند، برخی به شدت بیمار شده اند. مانند بزرگسالان، حتی اگر کودکان هیچ علامتی نداشته باشند، می توانند ویروس را به دیگران منتقل کنند.

در حالی که اکثر افراد در عرض چند هفته بهبود می یابند، برخی از بزرگسالان و کودکان شرایط پس از کووید موسوم به “کووید طولانی” را تجربه می کنند که می تواند هفته ها پس از عفونت ظاهر شود و می تواند شامل طیف وسیعی از مشکلات سلامتی جدید، بازگشتی یا مداوم باشد. اینها از خستگی و درد عضلانی تا – در موارد شدید – شرایط خود ایمنی و سندرم التهابی چند سیستمی را شامل می شود، وضعیتی که در آن قسمت های مختلف بدن متورم می شوند. حتی افرادی که علائم خفیف داشتند یا در هنگام ابتلا اصلاً علائمی نداشتند، ممکن است شرایط پس از کووید را داشته باشند.

این کمک می کند که کارشناسان اکنون ایده بهتری در مورد نحوه انتقال ویروس از فردی به فرد دیگر داشته باشند. بر اساس CDC، COVID-19 به سه طریق منتشر می شود:

با تنفس در هوا در نزدیکی فرد مبتلا که در حال بازدم قطرات کوچک و ذرات حاوی ویروس است.

فرود آمدن این قطرات و ذرات روی چشم، بینی یا دهان:

یا لمس چشم ها، بینی و دهان با دست هایی که ویروس روی آنها وجود دارد.

به طور کلی CDC می‌گوید، هرچه تعامل نزدیک‌تری با دیگران داشته باشید و این تعامل طولانی‌تر باشد، خطر شیوع COVID-19 بیشتر می‌شود و فضاهای داخلی از فضاهای بیرونی خطرناک‌تر هستند.

علاوه بر این، قطرات می توانند روی سطوح فرود بیایند و افراد ممکن است با لمس آن سطوح به ویروس مبتلا شوند، اگرچه، طبق گفته CDC، تصور نمی شود این راه اصلی انتشار COVID-19 باشد.

ویروس ها به طور مداوم تغییر می کنند و تا پایان سال 2020، انواع مختلفی از ویروس کرونا در حال ظهور بودند. دانشمندان در تلاشند تا در مورد این گونه‌ها و شیوع آن‌ها و اینکه چگونه می‌توانند بر شدت بیماری در افرادی که به ویروس مبتلا می‌شوند، بیاموزند. آنها از زمان ظهور دلتا و Omicron از نزدیک مطالعه کرده اند. همچنین اطلاعات بیشتری در مورد مدت زمانی که واکسن ها می توانند از افراد محافظت کنند وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا