بیماری

علائم غیر حرکتی بیماری پارکینسون چیست؟

بیماری پارکینسون معمولا با تغییرات حرکتی در افراد همراه خواهد بود، ولی باید توجه داشت که در برخی موارد علائم غیر حرکتی نیز در فرد مشاهده شده است. این علائو به بسیاری از تغییر های دیگر در سلامتی و تندرستی فرد اشاره دارد که امکان دارد از بیماری پارکینسون به وجود آید. این علامت ها در بیشتر مواقع می توانند اثرات بیشتری نسبت به لرزش ، سفتی و حرکت های آهسته در زندگی افراد داشته باشند، پس بسیار مهم است که مراقب آنها در فرد مبتلا شده به این بیماری باشید.

در اینجا به برخی از علائم غیر حرکتی بیماری پارکینسون اشاره می کنیم:

دردسر حرف زدن

برخی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون تغییر در نحوه صدا و برقراری ارتباط را تجربه می کنند. از آنجا که این امر می تواند تا حدی ناشی از برادی کینزی و همچنین تغییرات شناختی باشد، مشکلات صحبت کردن گاهی هم نشانه حرکتی و هم نشانه غیر حرکتی بیماری پارکینسون محسوب می شود.

به طور خاص، ممکن است متوجه شوید که فردی با صدای آرام تر و نفس گیرتر صحبت می کند که تمایل به یکنواختی دارد. همانطور که بیماری پیشرفت می کند، آنها ممکن است با سرعت بیشتری شروع به صحبت کنند، با کلماتی که به یکدیگر برخورد می کنند تا جایی که نامفهوم به نظر می رسند. غرغر کردن، زمزمه کردن یا عقب افتادن از دیگر علائم بیماری پارکینسون هستند. مهم است که به خاطر داشته باشید که مشکل در صحبت کردن نیز می تواند یک عارضه جانبی سکته مغزی و سایر شرایط باشد – این همیشه به این معنی نیست که فرد مبتلا به پارکینسون است.

از دست دادن بویایی

از دست دادن بویایی یا کاهش حساسیت به بوها می تواند از علائم اولیه بیماری پارکینسون باشد. و نه تنها در اوایل آن می تواند یکی از اولین نشانه های پارکینسون باشد، بلکه ممکن است سال ها قبل از تشخیص بروز کند.

دکتر نوابوبی می گوید: «ما می دانیم که آسیب شناسی بیماری پارکینسون سال ها قبل از بروز علائم حرکتی شروع می شود. ما حداقل حدود 30 سال فکر می کنیم.

دکتر نوابوبی توضیح می دهد که در واقع، زمانی که او از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در مورد سابقه پزشکی خود می پرسد، آنها اغلب اقرار می کنند که طی سالیان متمادی حس بویایی قوی نداشته اند.

اما از آنجایی که از دست دادن بویایی اغلب تأثیر زیادی بر زندگی فرد نمی گذارد، این علامت غیر حرکتی بیماری پارکینسون معمولا نادیده گرفته می شود، یا به اشتباه به چیزهای دیگر نسبت داده می شود.

دکتر نوابوبی می گوید: «از دست دادن حس بویایی، به نوعی غیر اختصاصی است. “این ممکن است از آلرژی شما باشد، درست است؟”

مشکلات خواب

براساس گزارش بنیاد پارکینسون، حدود ۷۵ درصد از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون متوجه مشکلات خواب می شوند.

دکتر نوابی می گوید: ” در پارکینسون مشکلات خواب زیادی وجود دارد. معمولا افراد مبتلا به پارکینسون بی خوابی زیادی دارند و ما باید سعی کنیم آن را برطرف کنیم چون وقتی خوب نمی خوابند روز بعد احساس خوبی ندارند.”

یکی از علائم اولیه بیماری پارکینسون مرتبط با خواب که می تواند سال ها قبل رخ دهد، عمل کردن به رویاها است. دکتر نوابوبی می‌گوید: «همسر می‌گوید: «اوه، بله، او در خواب زیاد لگد می‌زند». “او از زمانی که ما برای اولین بار ازدواج کردیم این کار را انجام داده است.” اما این فقط خود بیماری نیست که می‌تواند باعث مشکلات خواب شود، برخی از داروهایی که برای درمان علائم بیماری پارکینسون استفاده می‌شوند نیز می‌توانند خواب فرد را مختل کنند. اگر فرد مبتلا به بیماری پارکینسون مشکلات خواب مداومی را تجربه می کند که کیفیت زندگی او را تحت تأثیر قرار می دهد، ممکن است پزشک تنظیم داروها را توصیه کند.

اضطراب و افسردگی

علائم غیر حرکتی بیماری پارکینسون نیز شامل تغییراتی در سلامت روان است. حدود نیمی از افراد مبتلا به پارکینسون در دوره ای از بیماری خود افسردگی دارند، در حالی که حدود 40 درصد به اختلال اضطراب مبتلا می شوند.

این شرایط سلامت روان می تواند بخشی از یک واکنش احساسی به داشتن یک بیماری مزمن و استرس و عدم قطعیت همراه با آن باشد. اما این شرایط همچنین می تواند ناشی از خود پارکینسون، به دلیل عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی باشد. (در واقع، ارتباط پیچیده ای بین افسردگی و بیماری های مغزی وجود دارد که ممکن است رابین ویلیامز را تحت تاثیر قرار داده باشد.)

روان پریشی

بیش از نیمی از افراد مبتلا به بیماری پارکینسون در طول این بیماری دچار توهم و/یا هذیان خواهند شد. توهم به معنای دیدن، شنیدن یا تجربه چیزهایی است که واقعاً وجود ندارند یا اتفاق نمی‌افتند. پناه دادن به هذیان به معنای باور چیزهای نادرستی است که بر اساس واقعیت نیستند. مشخص نیست چه چیزی باعث این علائم غیر حرکتی بیماری پارکینسون می شود. این می تواند یک عارضه جانبی داروها یا نتیجه تغییرات مغزی باشد که در طول بیماری رخ می دهد.

تغییرات شناختی

تغییرات شناختی یکی از علائم غیر حرکتی بیماری پارکینسون در سالمندان است که ممکن است عملکرد اجرایی خود را از دست بدهند.

برنامه ریزی و اتمام فعالیت های مشترک

تمرکز بر یک کار

جابه جایی بین وظایف

چیزهایی را به یاد می آورد

تصمیم گیری می کند

به سرعت فکر کرد.

کلمه ای را که می خواهند به زبان بیاورند پیدا می کنند

اگر این علائم پارکینسونی در اوایل بیماری رخ دهد (قبل از علائم حرکتی)، ممکن است که فرد اختلال متفاوتی مانند زوال عقل بدنی داشته باشد.

علانم ذهنی پارکینسون
علانم ذهنی پارکینسون

سایر علائم غیر حرکتی

علاوه بر تغییرات شناختی، اختلالات سلامت روان و مشکلات خواب، انواع دیگری از علائم غیر حرکتی بیماری پارکینسون وجود دارد که باید از آنها آگاه بود. این شامل:

بی اختیاری ادرار

بینایی تغییر می کند

کاهش یا افزایش وزن

بی تفاوتی

خستگی

یبوست

حالت تهوع

دست خط کوچک

مشکلات بلع

مشکلات تنفسی

سرگیجه

سرگیجه

با این اوصاف، این علائم منحصر به بیماری پارکینسون نیستند. بسیاری از چیزهای دیگر وجود دارد که می‌تواند باعث تغییراتی در سلامت و تندرستی فرد شود (یعنی حالت تهوع می‌تواند از یک حشره معده ناشی شود)، بنابراین مهم است که علائم جدید توسط پزشک بررسی شود تا بفهمد واقعاً چه اتفاقی می‌افتد.

لرزش دست و بیماری پارکینسون

لرزش دست یکی از نشانه‌های اصلی بیماری پارکینسون است. بیماری پارکینسون یک اختلال عصبی مزمن است که تأثیرات آن بر حرکت و عملکرد عصبی افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این بیماری معمولاً با لرزش، سفتی عضلانی، کم‌حرکتی و مشکلات در تعادل و هماهنگی حرکتی همراه است.

لرزش دست در بیماران پارکینسون معمولاً به صورت لرزشی ترد و تکاننده در دست‌ها ظاهر می‌شود. این لرزش معمولاً در حالت استراحتی تشدید می‌شود و ممکن است در هنگام نگه داشتن دست در حالت استوایی بیشتر به چشم بیاید. علاوه بر لرزش دست، بیماران پارکینسون ممکن است با سفتی عضلانی مواجه شوند که باعث مشکلاتی در حرکت و انعطافپذیری بدن آنها می‌شود.

به طور کلی، لرزش دست به عنوان یکی از نشانه‌های اصلی بیماری پارکینسون در نظر گرفته می‌شود. اگر فردی این نوع لرزش و نشانه‌های دیگر مرتبط با بیماری پارکینسون را تجربه کند، مشاوره و درمان تخصصی توسط یک پزشک نورولوژیست یا متخصص بیماری‌های عصبی الزامی است.دیگر عوامل را در اینجا بخوانید.

بیماری پارکینسون چگونه تشخیص داده می شود؟

برای اینکه این بیماری در فرد تشخیص داده شود نیازی نیست که تمام علائم و نشانه های بیماری را فرد داشته باشد.

دکتر نوابوبی می گوید:« به طور کلی باید گفت که افراد ترکیبی از علائم حرکتی و غیر حرکتی را دارا هستند. در برخی افراد علائم غیر حرکتی نسبت به حرکتی بیشتر خواهد بود و یا بالعکس، ولی برای تشخیص قطعی این بیماری شما قطعا به علائم حرکتی نیازمند هستید. ما برای تشخیص این بیماری به دنبال موارد خاص از جمله لرزش، برادی کینزی، سفتی و تعادلات ضعیف هستیم.

به گفته بنیاد پارکینسون، فرد برای تشخیص این بیماری باید دو نشانه از چهار نشانه اصلی حرکتی پارکینسون را در یک دوره زمانی داشته باشد.

مصرف مواد غذایی زیر میتواند فرد را در مقابل این بیماری مقاوم تر کند

  1. میوه و سیزیجات تازه و سالم
  2. غذاهای سرشار از فیبر
  3. روغن های حاوی امگا 3
  4. مصرف زیاد ماهی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا