روانشناسی

روانشناسی هارمونی رنگ ها در بازاریابی+ نکات انتخاب هارمونی رنگی

هارمونی رنگ‌ها در بازاریابی: تأثیر روانشناسی

در زمینه بازاریابی، استفاده از رنگ‌ها به عنوان یک ابزار حیاتی برای جلب توجه و ایجاد ارتباط با مخاطبان مورد توجه قرار می‌گیرد. اما این استفاده به طور کاملاً تصادفی نیست؛ بلکه بر اساس اصول روانشناسی انجام می‌شود. هارمونی رنگ‌ها، یک رویکرد است که با ترکیب رنگ‌ها به شیوه‌ای موزون و هماهنگ، تأثیرات ذهنی و احساسی خاصی را در مخاطبان به وجود می‌آورد.

یکی از اصول اساسی در اینجا، تضاد و تعادل رنگ‌هاست. برای مثال، ترکیب رنگهای آبی و نارنجی یک تضاد شدید رنگی ایجاد می‌کند که می‌تواند توجه مخاطب را به خود جلب کند. اما این تضاد باید با میزان مناسبی از تعادل همراه شود تا احساس هماهنگی و تعادل در ذهن مخاطب به وجود آید.

با استفاده از هارمونی رنگ‌ها، می‌توان احساسات و ارزش‌های مختلف را در ذهن مخاطبان تقویت کرد. برای مثال، استفاده از رنگ‌های طبیعی مانند سبز و آبی، احساس آرامش و صلح را به مخاطب القا می‌کند، در حالی که استفاده از رنگ‌های قرمز و نارنجی می‌تواند احساس انرژی و پرقدرتی را ایجاد کند.

علاوه بر این، هارمونی رنگ‌ها می‌تواند بر روی تصمیم‌گیری مخاطبان نیز تأثیر بگذارد. برخی ترکیب‌های رنگی می‌توانند اعتماد به نفس و قدرت تصمیم‌گیری را افزایش دهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است باعث تردید و ترس شوند.

به عنوان مثال، استفاده از رنگ آبی در طراحی لوگوها و برندینگ می‌تواند اعتماد به نفس و استقلال را نشان دهد، در حالی که رنگ قرمز ممکن است به عنوان نمادی از انرژی و شور و شوق استفاده شود.

در نتیجه، استفاده از هارمونی رنگ‌ها در بازاریابی نه تنها به وسیله جلب توجه، بلکه به وسیله ایجاد ارتباط عمیق‌تر و تأثیرگذارتر با مخاطبان نیز می‌تواند بهبود بخشیده و به افزایش فروش و موفقیت کسب‌وکار کمک کند.

استفاده از اعداد رنگی

رنگ های دیجیتال با استفاده از یک سیستم با عنوان HEX ، نام گذاری میشوند. رنگ ها، تن رنگ ها و سایه ها روی چرخه رنگ در سیستم HEX  دارای شماره های خاص خود هستند. زمانی که شما پالت رنگی مورد علاقه خود را پیدا کردید، به راحتی میتوانید عددهای HEX را کپی کرده و آن را در انتخابگر رنگ و قسمت ویرایشگر خودتان وارد کنید.

کدهای HEX، از سه قسمت تشکیل شده اند: دو عدد اول رنگ قرمز را نشان میدهند، دو عدد بعدی رنگ سبز و دو عدد در آخر رنگ آبی را نشان می دهند.

برای مثال کد #FFFFFF، برای رنگ سفید است به این خاطر که تمام رنگ ها با هم هستند و کد #000000 برای رنگ مشکی در نظر گرفته شده است زیرا اصلا رنگی در آن وجود ندارد.

در اینجا اعداد HEX برای قرمز، سبز و آبی آمده است:

  • قرمز = #FF0000
  • سبز = #00FF00
  • آبی = #0000FF

هارمونی رنگ

اکنون که اصول اولیه چرخ‌های رنگی مختلف، نحوه ترکیب رنگ‌ها با یکدیگر در رنگدانه و نور و اهمیت تفاوت‌های ظریف رنگ را می‌دانید، وقت آن است که به هارمونی رنگ‌ها نگاه کنید.

هارمونی رنگی تئوری این است که چگونه رنگ های مختلف با هم کار می کنند تا یک طرح رنگی را ایجاد کنند که برای چشم دلپذیر است. همه هارمونی‌های رنگی می‌توانند تنوع زیادی در تن و سایه داشته باشند، بنابراین امکانات بی‌پایان است!

در اینجا انواع مختلف هارمونی رنگی وجود دارد:

  • گرم
  • سرد
  • مکمل
  • مشابه
  • تک رنگ
  • سه گانه
  • تقسیم-مکمل
  • تترادیک
  • مربع

رنگ های گرم و سرد

برای تجسم گروه رنگ های گرم و سرد، چرخه رنگ با یک خط مستقیم از مرکز جدا می شود. رنگ های گرم زرد، نارنجی و قرمز و رنگ های سرد آبی، سبز و بنفش هستند.

روانشناسی رنگ‌های گرم و سرد به این بستگی دارد که آن رنگ‌ها چه چیزی را نشان می‌دهند و چه احساسی در ما ایجاد می‌کنند.

رنگ های گرم چه احساسات یا افکاری را نشان می دهند؟ روزهای تابستان، غروب خورشید، آتش و گرما به ذهن می رسد. رنگ های سرد چطور؟ آنها معمولاً نمایانگر یخ، طبیعت، آب و آسمان صاف هستند.

بهترین راه برای درک اینکه رنگ های گرم و سرد چقدر تاثیر روانی بر احساسات ما دارند، تجسم رنگ های مورد استفاده در طراحی داخلی است.

اتاقی که عمدتاً رنگ های گرم دارد، احساس راحتی، جذابیت و راحتی بیشتری خواهد داشت. همچنین باعث می شود اتاق کوچکتر از آنچه هست احساس شود.

از طرف دیگر، اتاقی که با رنگ های سرد طراحی شده باشد، بزرگتر، شاداب تر و حتی تمیزتر احساس می شود. بیشتر بیمارستان ها با رنگ های سبز و آبی خنک رنگ آمیزی شده اند تا حس تمیزی و کنترل را منتقل کنند.

هنگام ایجاد هارمونی رنگی، رنگ های گرم و سرد با شدت های مختلف ترکیب می شوند تا احساسات یا عواطف خاصی را منتقل کنند.

طیف رنگ
طیف رنگ

آن را پاپ کنید

ترکیب رنگ های گرم و سرد در کنار سایه ها و تن های متنوع به برخی رنگ ها اهمیت بیشتری می دهد و از برخی دیگر به عنوان مکمل استفاده می کند.

به عنوان مثال، اتاقی که به رنگ خاکستری سرد با مبلمان آبی رنگ آمیزی شده است، با کوسن های نارنجی و برخی جزئیات قرمز یا زرد در اینجا و آنجا به شدت بهبود می یابد تا آن را برجسته کند. همین امر در مورد اتاقی با دیوارهای قرمز تیره و مبلمان چرمی قهوه ای صدق می کند. برخی از گیاهان سبز پر جنب و جوش همه را با هم جمع می کنند.

شما همچنین می توانید این تکنیک ها را در استراتژی بازاریابی بصری خود اعمال کنید. به عنوان مثال، اگر بیشتر رنگ‌ها در صفحه فرود شما سرد هستند، می‌توانید از یک تماس گرم برای اقدام استفاده کنید تا برجسته شود.

رنگ های مکمل

رنگ های مکمل در چرخه رنگ دقیقاً در مقابل یکدیگر قرار دارند.

در اینجا چند نمونه دیگر از رنگ های مکمل آورده شده است:

  • قرمز و سبز
  • آبی و نارنجی
  • زرد و بنفش

راه برای استفاده از روانشناسی رنگ در بازاریابی با رنگ های مکمل، تنظیم مقدار هر رنگ است.

قاعده کلی استفاده از حدود 80 درصد از یک رنگ و 20 درصد از رنگ دیگر است. اگر تعادل 50/50 باشد، شوک بصری بیش از حد قوی خواهد بود و نگاه کردن به گرافیک شما را سخت می کند.

رنگ های مکمل معمولا یک رنگ گرم و یک رنگ سرد هستند. یک هارمونی رنگی متعادل با رنگ های مکمل می تواند جذاب و جذاب باشد.

رنگ های مشابه

رنگ های مشابه، آن دسته از رنگ ها هستند که در چرخه رنگ ها در کنار هم قرار گرفته اند. برای مثال آبی، آبی-سبز و سبز-آبی را میتوان نام برد. این رنگ ها نیز میتوانند به تنهایی مورد استفاده قرار بگیرند و یک طراحی آرام و کاملا یک پارچه را به وجود بیاورند. اگر بتوانید در مورد آنها فکر کنید، متوجه خواهید شد که رنگ های مشابه به هم یادآور موضوع چگونگی ظاهر رنگ ها در طبیعت هستند مثل برگ ها، گلبرگ های گل ها و رنگ های گرادیان موجود در آسمان.

یک طرح رنگ مشابه عموما آرامش بخش و کنترل شده است. زمانی که گرافیک بصری شما نیاز به انتقال حس دانش دارد، اما نه هیجان زیاد، استفاده از پالت مشابه ایده خوبی است.به یکی از سه رنگ برتری بدهید و از دو رنگ دیگر به عنوان لهجه استفاده کنید. اطمینان حاصل کنید که تفاوت بصری کافی بین هر رنگ وجود دارد تا آنها با یکدیگر ترکیب یا رقابت نکنند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا